Mitsubishi Lancer Evolution X RS on neliovinen porrasperäinen auto, jossa on kaksilitrainen ahdettu moottori. Voima välitetään viisiportaisen vaihteiston kautta kaikille neljälle pyörälle. Kyseessä on lähes sellaisenaan valmis kilpa-auto, johon ei tarvitse paljon muuta tehdä kuin pistää kaaret ja muut vastaavat turvavarusteet sisään sekä asianmukainen moottorinohjausyksikkö ja oikeaoppinen alusta.
Edeltäjäänsä verrattuna Evo X RS on kehittynyt ja keventynyt. Moottoriin on tullut lisää voimaa ja vääntöä ja varsinkin sen käyttöominaisuudet ovat parantuneet. Keveyttä on haettu muun muassa käyttämällä alumiinista kattoa, konepeltiä ja etulokasuojia. Painonsäästön lisäksi painopiste on saatu matalalle.
Konepellin alus on täynnä tavaraa. Kookas ahtoilman jäähdytin on aivan edessä ja muutok-sista mainittakoon, että vesiruiskutus on poistettu. Kun pakettia katselee, on vaikea uskoa, että perusmoottori on liki 20 vuoden ikäinen. Uutta on imuventtiilien ajoitus, jollaista ei Evoissa ole aikaisemmin ollut.
Voimansiirto on omaa luokkaansa. Nelivedosta löytyy kolme tasauspyörästön lukkoa, jotka ovat keskellä ja takana aktiiviset ja edessä on Torsen-lukko. Keskilukolle voi valita sopivimman kolmesta ohjelmasta, jotka ovat asvaltille, soralle (märkä asvaltti) tai lumelle. Lumella keskilukko on tiukin ja asvaltilla se on puolestaan löysin. Lisäksi keskilukossa on ACD, joka säätää etu- ja takavedon suhdetta. Eikä tässä kaikki, vaan Evo kympissä on vielä Super AYC (Active Yawn Control), joka on lukkojen ohjausjärjestelmä. Se tasapainottaa auton kaarrekäytöstä takapyörien voimanjaolla.
Auto on kaikilta osin tehty kovaan ajoon. Koria on vahvistettu entisestään, ja tehtaan mukaan se onkin nyt 30 prosenttia entistä jäykempi. Myös tukivarsien ja iskunvaimentimien kiinnitykset on vahvistettu. Edessä käytetään joustintukia ja takana on monivarsituenta, jossa tukivarret ovat rakenteiden keventämiseksi kevytmetallia. Jarruina on kuuluisat Brembot, jotka ovat edessä neli- ja takana kaksimäntäiset.
Muodot ovat makuasia, mutta Lancer ei ole aivan uusimman tyylisuunnan mukainen. Vain keula ja takasiipi tuova kuvaan rajuutta. Takana on myös diffuusori, joka vaikuttaa ilmavirtauksiin kovissa nopeuksissa ja parantaa aina ulkonäköä.
Tekniset tiedot Mitsubishi Lancer Evolution X RS gr. N
- Moottori: 4B11T, 1998cc, 4 sylinterinen DOHC 16v, Turbo MIVEC
- Teho / Vääntö: 300hv / 530Nm (34mm kuristimella)
- Moottorin ohjaus: MoTec
- Vaihteisto: Samsonas 5-vaihteinen suorakytkentä, Ralliartin aktiivilukot edessä ja takana
- Jousitus: Säädettävä 3-tie Exe-TC
- Jarrut: Luokitellut Brembon sorajarrut, hydraulinen käsijarru
- Sisustus: Sparcon penkit, TRS WRC vyöt
- Huippunopeus: 204 km/h
- Mitat: Pituus: 4490mm, leveys: 1770mm, korkeus: 1450mm, akseliväli: 2625 mm, paino: 1360kg
Kilpailuissa käytettävän kaluston lisäksi tiimissämme on asiakaskäyttöön suunnattu FIN-R luokan Mitsubishi Lancer Evolution V, jonka moottori tuottaa 300 hevosvoimaa ja 560 nM vääntöä. Siinä on isot sorajarrut ja Exe-TC alusta. Toisena asiakasautona meillä on F-ryhmäläinen BMW 325, jonka kuusisylinterinen moottori tuottaa 220 hevosvoimaa ja 290 nM vääntöä.